Het aannemen van de juiste callcenter agent?
Voor callcenters is het van uitermate belang dat ze de juiste callagents in dienst nemen. Deze medewerkers hebben tenslotte direct contact met klanten en vormen het visitekaartje van de opdrachtgevers. Hierdoor dienen zij dan ook over enkele belangrijke vaardigheden te beschikken. De belangrijkste vaardigheden waar goede callagents over dienen te beschikken staan hieronder opgesomd:
1. Klantgerichtheid
Als callagent sta je veelvuldig in contact met allerlei soorten klanten en al deze klanten hebben een persoonlijke aanpak nodig. Het is dan ook belangrijk dat de medewerkers goed kunnen omgaan met verschillende soorten mensen en te allen tijde rustig en enthousiast kunnen handelen.
2. Communicatievaardigheden
Callcenter medewerkers hebben als voornaamste taak het communiceren met klanten en daardoor is het erg belangrijk dat zij communicatief sterk zijn. Onder communicatieve vaardigheden verstaan we alles dat met schriftelijke en mondelinge communicatie te maken heeft. Het is belangrijk dat de medewerkers duidelijk praten, articuleren, begrijpelijke taal gebruiken en vakjargon vermijden wanneer ze communiceren met klanten. Ook is het cruciaal dat medewerkers goed kunnen luisteren naar de klant en doorvragen totdat alles heel helder is, want enkel op deze manier kunnen klanten optimaal bediend worden.
3. Doorzettingsvermogen
Als callcenter medewerker heb je een hoge dosis doorzettingsvermogen nodig, want helaas zijn niet alle klanten even vriendelijk. Zowel bij inbound als outbound projecten krijg je te maken met geïrriteerde klanten en het is belangrijk dat dit geen negatief effect heeft op de medewerker. Als medewerker dien je jezelf niet te laten ontmoedigen en dien je door te zetten om de klant toch tevreden te kunnen houden. Dit betekent natuurlijk dat men een positieve instelling moet behouden en altijd netjes en rustig moet kunnen blijven tegenover klanten.
4. Aanpassingsvermogen
Callcenter medewerkers krijgen regelmatig te maken met verschillende situaties binnen een korte periode. Het komt vaak voor dat externe callcenters werken met meerdere opdrachtgevers en medewerkers kunnen ingezet worden op verschillende projecten. Het is dan ook belangrijk dat zij zich gemakkelijk kunnen aanpassen en goed kunnen presteren op elk project. Daarnaast dient niet vergeten te worden dat elke klant anders is en een persoonlijke aanpak vergt. Om dit waar te kunnen maken dienen medewerkers zich gemakkelijk te kunnen aanpassen.
Bij Tulip Elite streven we naar een hoge klanttevredenheid en hechten daarom veel waarde aan het juist kunnen selecteren van onze medewerkers. Tijdens het aannemen van personeel worden dan ook de genoemde vaardigheden in acht genomen. Ook nadat de medewerker is begonnen wordt hij/zij regelmatig geëvalueerd om de kwaliteit van onze service te kunnen waarborgen. Meer weten over onze werkwijze? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
